Industrielt design

Profilfag:

Teknologi A

Design B

Industrielt design

Vil du præge din egen undervisning? Arbejde på løsninger af virkelige problemer? Indgå i fællesskaber, hvor du gerne må tænke selv og tage ansvar? Industrielt design er studieretningen, hvor især fagene design og teknologi arbejder projektorienteret - ofte i samarbejde med små og større virksomheder. Studieretningen for dig, der drømmer om en fremtid, som blandt andet arkitekt, designer, ingeniør, maskinmester eller konstruktør.

Industrielt design forædler din kreative proces, så du lærer at arbejde kreativt med vilje og at samarbejde gennem projekter både i din klasse og sammen med elever fra de andre klasser i Industrielt design. Du lærer også studieretningens andre elever og lærere at kende på studieture, der i en uge om året flytter undervisningen til Rotterdam, København eller Berlin.

Studieretningen Industrielt design tilbyder et kreativt læringsmiljø, der hviler på høj faglighed blandt motiverede elever, der inspirerer hinanden. Der er også plads til dig.

Du kan tage denne studieretning på gymnasiet på Øster Uttrup Vej.

Tilmeld dig på optagelse.dk.

Fag og niveauer

Studieretningsfag

  • Teknologi A

  • Design B

Obligatoriske fag

  • Dansk A

  • Teknikfag A

  • Engelsk B

  • Fysik B

  • Idéhistorie B

  • Kemi B

  • Matematik B

  • Biologi C

  • Kommunikation/it C

  • Samfundsfag C

Valgfag

  • 1 løft + 1 C-fag 

Teknikfag A

vælg mellem:

    • Udvikling og produktion

      • Robotter

      • Maskin

      • Tekstil

    • Byggeri og energi

      • Arkitektur

      • Konstruktion

    • Proces, levnedsmiddel og sundhed

      • Bioteknologi

      • Livsstil og sundhed

    • Digitalt design og udvikling 

PROJEKTER i fagene

De forskellige fag i studieretningen får ofte indholdet i fagene til at omhandle et eller flere aspekter omkring design. Nedenfor ses et par eksempler på nogle af de projekter, som du kan opleve i studieretningen:

Tværfaglige projekter

Projekter i design

Mød en elev

Benedikte Madsen, elev på Industrielt design 

Benedikte Madsen er 18 år, er fra Gjøl og går i 3.g på Industrielt design.  

Benedikte var overbevist om, at hun skulle begynde på et helt almindeligt gymnasium, som de øvrige i hendes familie og vennekreds. Det var først, da hun stod med en folder fra Aalborg Tekniske Gymnasium i hånden, at hun tog et kig på gymnasiets hjemmeside. Derefter var der ikke et sekunds tvivl længere. Det var her, hun hørte til.

Læs Benediktes beskrivelse af livet på HTX i interviewet herunder.

Hvad er det bedste ved at være elev på Aalborg Tekniske Gymnasium?

- Det bedste er, at man kan være sig selv, man skal ikke passe ind i et eller andet bestemt miljø. Når vi for eksempel spiser i kantinen, så sidder vi sammen med dem, der er ved at uddanne sig til håndværkere. Det er fedt, at der plads til så mange forskellige typer.

- Jeg kan også rigtig godt lide, at vores undervisning er gruppeorienteret, at man kan få lov til at være kreativ, og at vi arbejder tværfagligt. For eksempel har vi lavet et teknologiprojekt, hvor vi bruger metoder fra designfaget og noget fra idéhistorie og samfundsfag. Og så er det ofte nogle ret abstrakte arbejdsmetoder, vi arbejder med, som adskiller sig fra den klassiske tavleundervisning.

- Vi har også et rigtig tæt forhold til vores lærere, som er meget engagerede, og man kan virkelig mærke, at de ved noget om deres fag. Vi har bare et sindssygt godt sammenhold på tværs af både klasser og adresser.

Hvad er det fedeste projekt, du har været involveret i?

- Jeg kan komme i tanke om flere, men et af dem var i 2.G, hvor vi havde et tværfagligt projekt, der hed Fra idé til forretning, hvor vi havde matematik, kemi, design og teknologi indover. Her skulle vi udvikle produkter og en forretningsplan, som vi skulle pitche til et udefrakommende dommerpanel. De skulle så vurdere om idéen kunne fungere i virkeligheden. Vi valgte at tage udgangspunkt i Klitmøller og udviklede juicer af lokale råvarer. Vi designede bl.a. logo og bæredygtigt emballage – og så vandt vores idé.

Hvad laver du i din fritid?

- Jeg spiller i et brassband, løber og er sammen med venner og familie. Hen over sommeren og efteråret arbejder jeg i Fårup Sommerland.

Hvilke planer har du for din fremtid?

- Jeg skal i hvert fald lige have et par sabbatår, før jeg starter på noget. Jeg vil gerne ud at opleve verden, og så har jeg tænkt på, om jeg skal en tur i militæret eller på højskole. På sigt kunne jeg rigtig godt tænke mig at komme ind på Industriel design på Designskolen Kolding.

Studieture

Du kommer på studietur 3 gange i løbet af din gymnasietid, hvis du vælger Industrielt design. Vi tager nemlig af sted sammen alle tre årgange hvert år.

I 2020 gik turen til Amsterdam.

Karoline fra 2. U skriver:

Industrielt design tager årligt på en studietur sammen. Turen gik denne gang til Amsterdam, hvor enestående og klassisk arkitektur står i kontrast til de nye moderne bygninger, og hvor mangfoldighed af kulturer og mennesker strømmer gennem gaderne. Studieturene på studieretningen præges af et fagligt fokus, hvor oplevelserne og særværdighederne skal bruges i den daglige undervisningen efterfølgende. Derudover fik vi også fritid til selv at opleve byen og lære hinanden at kende på tværs af klasserne.

Ugens program stod blandt andet på byvandring igennem de karakteristiske og til tider meget moderne byer såsom Rotterdam og Almere. Derudover var besøget på kunstmuseet Rijksmuseum et klart hit. Ikke nok med de mange kunstværker og udstillinger. Den enorme og unikke konstruktionen er et helt værk for sig selv.

Fra 3. U skriver Malthe og Jens: 

Som 3.G’er på linjen er det altid sjovt at få mulighed for at lære studieretningens øvrige elever at kende. En god bustur og et par dage på hotelværelse med de andre klasser giver rig mulighed for at stifte nye bekendtskaber. Dagene i Amsterdam blev brugt på kulturberigende udflugter, bl.a. i form af arkitektoniske byvandringer og historiske museer. At modtage undervisning af lokale eksperter på tværs af fagene gav en ny indsigt i den teori, vi har tilegnet os i den daglige undervisning.

Oplevelserne på dette års studietur afspejler sig i høj grad i dagligdagen på industrielt design. Studieretningen indeholder et tæt samspil mellem fagene, hvilket har fået vores gymnasietid til at gå op i en højere enhed. Projektarbejdet og den problembaserede læring vægtes begge højt på studieretningen.

Videre­uddannelse

Der er mange spændende videreuddannelsesmuligheder efter studieretningen Industrielt design. Eleverne på retningen er typisk interesserede i at læse:

  • Arkitekt

  • Designer

  • Ingeniør 

  • Maskinmester

  • Konstruktør

  • Landskabsarkitekt

samt diverse uddannelser indenfor bæredygtig design, by, energi og miljø, planlægning, indretning m.m. Se alle 139 forslag til videregående uddannelser efter Industrielt design på adgangskortet.

Lærere på Industrielt design

Christian Styrbjørn Andersen Cand.mag. Dansk, Idéhistorie
Dorothy Hild Robinson Bendsen Cand.Polyt.Arch. Design, Teknologi, Teknikfag (byggeri og energi)
Marie Fjordside Kvistgaard Cand.scient i molekylær ernæring og fødevareteknologi Kemi, Biologi, Teknikfag (proces, levnedsmiddel og sundhed, bioteknologi)
Palle Krogholm Thomsen Cand.mag. Samfundsfag, Idéhistorie
Rasmus Munch Jespersen Cand.mag. Matematik
Rikke Slot Kristensen Cand.polyt. (arkitektur og design) Design, Teknologi, Teknikfag (byggeri og energi)

Leder for studieretningen

Elida Westergaard Christensen Uddannelseschef +45 2526 6897