Gammelt tøj i nye klæder

De fleste får et skoleprojekt stukket i hånden, laver det mere eller mindre entusiastisk, afleverer eller fremlægger og bom, videre til næste opgave, næste projekt.

Men nogle gange kommer man på en idé, som bare bliver hængende. Man kan ikke rigtigt lægge det fra sig, når man går hjem, og når først opgaven er slut, føler man, at det hele er underligt … uforløst.

- Jeg blev helt bidt af idéen om at kunne gøre det her til en rigtig virksomhed, og det skulle i hvert fald undersøges helt, om det kunne lade sig gøre.

Det fortæller Elias Mølbæk, der er idemanden bag virksomheden Quala. En af fire idémænd, hvis vi skal være helt præcise.

Idéen kom netop under et skoleprojekt, hvor eleverne i grupper fik til opgave at finde en innovativ måde at genbruge tekstiler på. Valget faldt hurtigt på at genbruge stoffet i ’nyt’ tøj.

- Vi synes egentlig, at det gav rigtig meget mening. De andre grupper fandt på at lave for eksempel bamser eller kludetæpper, men vi tænkte, at der måtte være så meget god kvalitet i brugt tøj, som sagtens kunne genanvendes til tøj igen, fortæller Elias.

Flere ville være med

Men Elias kunne altså ikke lade det blive ved et skoleprojekt. Og da han begyndte at lufte tankerne om at gøre alvor af idéen, var der hurtigt opbakning fra et par af klassekammeraterne.

Jenisten Antony, Lathes Linganathan og Martin Brath – der under projektet var en del af andre grupper - synes alle, at idéen var god og ville gerne bidrage med det, de nu kunne. Lathes ville gerne hjælpe med det tekniske ved at få en hjemmeside og webbutik op at køre, Jenisten ville gerne give sine besyv med om det økonomiske – og spæde lidt i kassen, også – og Martin var klar på at stå for markedsføringen på blandt de sociale medier.

Og det sidste, det bliver der brug for én, der kan håndtere, for det er en af grundpillerne bag Qualas strategi.

- Selvfølgelig skal der almindelig marketing til også, men vi har tænkt meget over at bruge YouTubere og influencers. Der er jo rigtigt mange, der gør sig i at prøve nye mærker og give deres mening om den slags – og det rammer bare lige ned i vores målgruppe, fortæller Elias, og Lathes Linganathan tilføjer:

- En stor del af vores koncept er jo også, at det ikke bare er tøj, vi sælger, men en fortælling og et brand, og den slags passer bare skide godt ind på for eksempel YouTube.

Quala er et statement

Gutterne er helt bevidste om, at der skal netop en god fortælling til, hvis man vil sælge brugte tekstiler som nyt tøj – til samme priser som varemærkerne, vel at mærke. Men den føler de også, at de har. Altså, den gode fortælling.

- Det skal være et statement at gå med Quala. Et statement om, at man gerne vil gøre en forskel, at man hellere vil bruge pengene på noget, der er godt for miljøet, end noget, der er lavet i og fragtet fra Asien, fortæller Lathes.

- Og udover den miljømæssige fortælling, så er der også noget fedt i, at vi tager et socialt ansvar.

Det sociale ansvar består i, at produktionen – indtil videre – skal foregå på produktionsskoler. Den første sending tøj – Quala-fyrene har bestilt 100 varer til et start-sortiment – er bestilt hos Frederikshavn Produktionsskole.

- Det er måske mest henvendt mod samarbejdspartnere, der går op i CSR-regnskaber og den slags, men det er stadig en del af brandet, at det hele er håndlavet lige her i Danmark. For kunderne er det nok lige meget, om det er på en produktionsskole eller en systue, siger Elias Mølbæk.

Samarbejdspartnerne er klar

Men før det overhovedet er aktuelt at tale brand, statements og gode fortællinger, så skal Quala først sørge for at have et produkt – og at det produkt har den fornødne kvalitet.

- Heldigvis har de fleste, vi har talt med, været meget positive omkring at samarbejde, og det tænker jeg netop er fordi, vi har en idé, der er miljørigtig og også bidrager med det her sociale ansvar, fortæller Elias.

Indtil videre er den vigtigste samarbejdspartner – sammen med Frederikshavn Produktionsskole, forstås – firmaet Trasborg, der arbejder med indsamling af brugt tøj.

- De synes også, at det er en virkelig god idé, som de gerne ville være med i et samarbejde om at føre ud i livet. Faktisk donerede de 300 kilo tøj til os, så vi kunne lave noget prototyper, og det er bare fedt at mærke den form for interesse i, at det skal lykkes.

Som en af nordens største indsamlere af genbrugstøj bør Trasborg være en rimelig sikker leverandør af råmaterialet i en god rum tid. Og produktionen, den har Quala-fyrene også planen klar for, når der skal skaleres.

- Vi har allerede talt med flere andre produktionsskoler, som gerne vil være med, når og hvis Frederikshavn ikke længere er nok. Så vi føler, at vi har en rimelig god plan for, hvordan vi skal håndtere det, hvis det her lykkes.

Og hvad med navnet?

Tilbage står – blandt andet – spørgsmålet om, hvorfor virksomheden hedder Quala. Og det er der faktisk en både god og interessant forklaring på.

- Med til opgaven fulgte nogle bilag fakta, som vi kunne bruge som inspiration til vores projekt, og et af punkterne var, hvor absurd meget vand, tøjindustrien bruger. En koalabjørn drikker slet ikke vand, men lever udelukkende af eukalyptusblade – der i øvrigt er giftige for de fleste andre dyr, fortæller Elias.

- Derfor synes vi, at det var et meget godt symbol på det, vi ville.

Note: Martin Brath optræder hverken i artiklen eller på billeder. Det skyldes udelukkende, at han var forhindret i at deltage i interviewet.