Urban Design er i praktik i Barcelona

Eleverne bliver spredt ud i forskellige virksomheder, hvor de skal hjælpe til, lære den spanske kultur at kende og ikke mindst få ny viden om iværksætteri og innovation.

- Det er en rigtig flot by med inspirerende arkitektur og spændende virksomheder, siger Mette Kande, der er studieretningskoordinator for linjen og underviser i teknologi og teknikfag.

Hun er en af de lærere, der enten flyver sammen med eleverne fra Aalborg til Spanien eller henter dem igen. I den mellemliggende periode er eleverne alene i storbyen.

-  Konceptet med længerevarende praktikophold er, at eleverne klarer sig selv og på den måde opnår en forståelse for det land og område, de er havnet i. Når de er på egen hånd, tvinges de til selv at tage ansvar for at finde vej og kommunikere med de lokale, og det er med til at udvikle dem, siger Mette Kande.

Indtil nu har eleverne rejst til London, men den destination byttes ud med Barcelona, da blandt andet arkitekturen og iværksætterpulsen i den spanske storby har meget at byde på for en Urban Designer.

Når eleverne kommer hjem fra praktikopholdet, arbejder de videre med emnet ”iværksætteri”, og bruger deres praktikvirksomheder som eksempler.

Turen muliggøres ved hjælp af Erasmus+-midler, som Aalborg Tekniske Gymnasium, grundet skolens internationale kvalitetscertifikat, har adgang til at søge om at få.