MARCUS ER
TÆT PÅ EN LANDSHOLDSPLADS
I CYBERSIKKERHED

Marcus Lyngbye Kolbe har netop fået besked på, at han nærmer sig en plads på det danske cyberlandshold. Marcus deltager nemlig i de danske cybermesterskaber og kunne i april kalde sig for nordjysk regionsmester. En titel, der sikrede Marcus en plads i weekendens finale. På baggrund af finalen udpeges 25 deltagere til en bootcamp, og her er Marcus iblandt de udvalgte. Herefter bliver det endeligt afgjort, hvem der går videre til det danske cyberlandshold, der skal repræsentere Danmark ved EM i Prag til september.

Marcus er 3.G’er på GAMETECH-studieretningen i Friis og har haft en interesse for cybersikkerhed, siden han var barn. En interesse han har dyrket både på efterskole og på HTX. Det er især programmering, der optager Marcus på GAMETECH, for det er værktøjet, der forudsætter, at Marcus kan forstå en hackers adfærd.

- Jeg lærte at programmere, før jeg lærte at hacke. Programmering handler om at lære at lave et system, hvilket er nødvendigt for igen at vide, hvordan du nedbryder det.

I sin fritid løser Marcus komplekse hacker-challenges, udvider sit programmerings-ordforråd, holder sig orienteret om nye hacker-tendenser og drømmer om at tage sin interesse videre til et professionelt niveau:

- Jeg har planer om at begynde på en uddannelse i cybersikkerhed ved Aalborg Universitet, og så vil jeg gerne deltage i de danske cybermesterskaber næste år.

De danske cybermesterskaber er blandt andet arrangeret af Forsvarets Efterretningstjeneste, Aalborg Universitet og Industriens Fond. Formålet er at få flere unge til at interessere sig for og uddanne sig i cybersikkerhed for, at Danmark i fremtiden står stærkere i kampen mod hackere. Alle unge mellem 15-25 år kan deltage i konkurrencen.

Forløbet over de danske cybermesterskaber:

Marts: Virtuel kvalifikationsrunde
April: Regionale mesterskaber