Politisk debat i god tone

Folketingsvalget venter lige om hjørnet, og mens TV, aviser og internet flyder med partilederdebatrunder, hvor klima- og udlændingedebatten synes at rende med det meste af opmærksomheden, så betyder det dog ikke, at det er de eneste emner, der er vigtige at få afklaret partiernes synspunkt på.

Derfor havde Aalborg Tekniske Gymnasium mandag eftermiddag inviteret til politisk debat, hvor skolens elever kunne få lov at stille netop de spørgsmål, de fandt mest vedkommende, til de fremmødte folketingskandidater.

Foran en godt fyldt aula på Øster Uttrup Vej havde følgende kandidater takket ja til at forklare sine synspunkter:

• Rasmus Prehn, Socialdemokratiet
  • Susanne Zimmer, Alternativet
  • Morten Tiesen, Konservative
  • Daniel Nybroe Andersen, Radikale
  • Maja Torp, Venstre

Efter en kort runde, hvor politikerne fik lov at præsentere sig selv, gik en mikrofon rundt blandt eleverne, der kunne stille spørgsmål til de fem folketingskandidater.

Ikke overraskende var uddannelse et område, der fyldte meget hos eleverne. Bonusordninger, uddannelsesloft og omprioriteringsbidrag blev alle adresseret. Nåh jo, og klima var der da også plads til, da en elev ikke helt kunne forstå de stadig strengere krav til og skæve målinger af danske landsmænds giftudslip, når netop de danske landmænd var blandt de mest miljørigtige i verden.

Alt i alt var det en eftermiddag i god ro og orden, hvor politikerne mestendels var flinke til at svare på det, de blev spurgt om, og eleverne fik en god mulighed for at få svar på deres mest presserende spørgsmål.